سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ 17 October 2017
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۰
 
۰
Share/Save/Bookmark
 
 
چشم انداز شرکت تجهیزات ایمنی راها در گفت و گوی مهندس علی اصغر وکیلی با نشریه دنیای اقتصاد
 
[شرکت تجهیزات ایمنی راهها که سابقه ای ۸۰ ساله در ایران دارد و ۴۰ سال پیش به عنوان اولین و بزرگترین شرکت تخصصی در حوزه ترافیک و ایمنی جاده ها آغاز به فعالیت کرد. این روزها با سرعت دادن به فعالیت های خود به پیشتاز ترافیکی در حوزه هوشمندسازی شهرها بدل شده و فصل نوینی را در حوزه تجهیزات ایمنی راهها در ایران باز کرده است. در ادامه به گفت و گو با مهندس علی  اصغر وکیلی مدیرعامل شرکت تجهیزات ایمنی راهها و تشریح فعالیت ها و عملکرد این مجموعه پرداخته ایم.
۱- در  ابتدا مختصری درباره شرکت تجهیزات ایمنی راهها توضیح بفرمائید؟
شرکت تجهیزات ایمنی راهها با سابقه ۸۰ ساله در ایران بیش از ۴۰ سال پیش به عنوان اولین و بزرگترین شرکت تخصصی در حوزه ترافیک و ایمنی جاده ها در ایران راه اندازی شد. در ابتدا شرکت تجهیزات و ماشین آلات را از خارج از کشور تهیه می کرد و در سطح استانداردهای بین المللی فعالیت های خود را آغاز کرد. مالکیت شرکت در شروع فعالیت متعلق به وزارت راه و ترابری وقت بود که در سال ۱۳۸۴ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ، شرکت تجهیزات ایمنی راهها ، به عنوان رد دیون به صندوق بازنشستگی کشوری ، که زیرمجموعه وزارت تعاون و رفاه و امور اجتماعی بود واگذار شد. خوشبختانه شرکت تجهیزات ایمنی راهها به عنوان اولین و بزرگترین برند در این حوزه شناخته شده است و طبیعتاً تا سال ۱۳۸۴ که به صندوق بازنشستگی واگذار شد ، به صورت تخصصی در وزارتخانه راه و شهرسازی در تمامی امور جاده ها و راههای کشور فعالیت های ترافیکی را انجام می داد.
۲- زمینه های فعالیت شرکت در چه حوزه هایی است؟
این شرکت در ابتدا در حوزه ایمنی جاده ها ، مانند گاردریل ، هندریل ، پل های عابرپیاده ، پل های ماشین رو ، خط کشی بزرگراه ها ، تابلوهای علائم مسیر و هر آنچه مربوط به حوزه ترافیکی در شهرها و جاده ها باشد ، فعالیت می کرد و به تولید محصولات و اجرای طرح های ترافیکی در سطح کشور می پرداخت. پس از آن شرکت در سال های اخیر فعالیت خود را در حوزه های جدید و تکنولوژی های نو در زمینه های ترافیکی گسترش و توسعه داد.
۳- با توجه به اینکه شما در چند ساله اخیر مسئولیت شرکت را برعهده گرفته اید. در ابتدا بگویید با چه موانع و مشکلاتی مواجه بودید و از سوی دیگر موانع و مشکلات شرکت تولیدی در ایران را چه مسائلی می دانید؟
متأسفانه از ابتدای شروع فعالیت من در شرکت ، مجموعه تجهیزات ایمنی راهها ، به دلیل دریافت تسهیلات بانکی با سودهای بالا و جرائم و مشکلاتی که متعاقب دریافت این تسهیلات به وجود آمده بود ، با بدهی ها به بانک ها روبرو بود. در دو سال گذشته که من مدیریت این شرکت را برعهده گرفته ام ، ابتدا برنامه ای برای خروج از بحران را طراحی کردم و گام های نخستین برای پرداخت بدهی ها به بانک ها ، دارایی و بیمه را برداشتیم و خوشبختانه توانستیم در مدت کوتاهی بیش از ۹۰ درصد بدهی های شرکت را بپردازیم و زمینه های افزایش سود در مجموعه را فراهم کنیم. از سوی دیگر برنامه ریزی ای که پس از خروج از بحران طراحی کردیم ، به حوزه طراحی نرم افزار بومی ترافیکی اختصاص داشت که خوشبختانه گام مؤثری در این حوزه برداشته ایم که در ادامه گفت و گو به آن اشاره خواهم کرد.
اما آنچه درباره موانع و مشکلات شرکت های تولیدی با نگاه به شرکت تجهیزات ایمنی راهها می توانم بگویم این است که در دو سال گذشته که مسئولیت این شرکت را برعهده دارم ، از نظر بنده یکی از موانع و چالش های شرکت های تولیدی هزینه های بالای نیروی نیروی انسانی از یک سو و از سوی دیگر ، تسهیلات بانک ها ، هزینه های بالای مالیات و هزینه هایی که بیمه تأمین اجتماعی از شرکت های تولیدی دریافت می کند ، است. همین مسائل است که موجب می شوند شرکت ها نتوانند به راحتی ، به فعالیت تولیدی و پس از آن سوددهی در مجموعه خود بپردازند و اغلب با بدهی های زیاد و جرائم دیرکرد و تأخیر تسهیلات مالی مواجه می شوند ، که مانع رشد شرکت و در برخی مواقع ، شکست شرکت های تولیدی می شود.
از مسائل و موانع دیگر شرکت های تولیدی درایران می توان به هزینه های بالای تجهیزات و دستگاه ها اشاره کرد. فرسوده بودن تجهیزات و عدم دسترسی به تکنولوژی های نوین ، به یکی از چالش های بزرگ شرکت های تولیدی در ایران بدل شده است. اما شرکت تجهیزات ایمنی راهها ، در نظر دارد با برنامه ای حساب شده ، از مدرن ترین دستگاه ها در حوزه ترافیک بهره مند شود.
   با توجه به اینکه ۴۰ سال از شروع فعالیت شرکت می گذرد و در این سال ها دنیا با تکنولوژی ها و نوآوری های جدید مواجه بوده است ، شما در مجموعه خودتان و هلدینگ آتیه صبا در حوزه به روز رسانی چه کرده اید؟
خوشبختانه ما برای به روز رسانی در حوزه استانداردسازی محصولات ایمنی جاده ها ، استراتژی ای را اتخاذ کردیم که براساس آن همکاری هایی را با کشورهای توسعه یافته و شرکت های بین المللی ای که در این زمینه فعالیت می کنند ، داشته باشیم و بتوانیم از طریق این همکاری ها ، به استانداردهای بین المللی ، دست یافته و توانمندی های خود در زمینه ایمنی و تجهیزات ترافیکی راهها را افزایش دهیم. با توجه به اینکه شرکت تجهیزات ایمنی راهها در حوزه محصولات سنتی ترافیکی فعالیت می کند ، برنامه ای که برای آینده طراحی شده است ، به این صورت است که فعالیت خود را در حوزه تولید محصولات سنتی حفظ می کنیم ؛ اما فصل جدیدی را از دو سال گذشته برای ورود به حوزه هوشمندسازی ترافیکی آغاز کرده ایم که بر این اساس به تهیه و طراحی نرم افزار بومی در حوزه هوشمندسازی پرداخته ایم و با طراحی این نرم افراز موفق شده ایم گام های بزرگی در این حوزه به ویژه هوشمندسازی شهرها ، برداریم. در حال حاضر شرکت تجهیزات ایمنی راهها از توان و ظرفیت اجرای امور ترافیکی و ITC در تمامی شهرهای کشور برخوردار است و به عنوان یکی از چند شرکت مطرح در این حوزه در ایران فعالیت می کند.
لازم به ذکر است که بگویم حوزه ITC و هوشمندسازی ترافیکی ، یکی از روش های نوین ایجاد امنیت و کنترل جاده ها ، و شهرها در ایران و کشورهای مختلف دنیا محسوب می شود.
چه پروژه های مشخصی را در این زمینه و سایر زمینه ها در کشور در حال حاضر در دست اجرا دارید؟
خوشبختانه ما پروژه های خوبی در حوزه ایمن سازی جاده ها و علائم راهنمایی و رانندگی در کل کشور ، در دست اجرا داریم. یکی از پروژه هایی که تاکنون در هیچ کجای ایران آغاز نشده است را قرار است برای اولین بار در اصفهان اجرا کنیم که در صورت موافقت مقامات این شهر ، طرح جامع شهر هوشمند ، در اصفهان اجرا می شود این پروژه بسیار منحصر به فرد خواهد بود و برای اولین بار در ایران اجرا می شود. در زمان حاضر نیز پروژه آزادراه شرق اصفهان را آغاز کرده ایم. همچنین پروژه لواسان را در تهران شروع کرده ایم و با توجه به اینکه در حوزه هوشمندسازی در آغاز راه هستیم ، پیش بینی می کنم در سال های آینده پروژه های بسیار خوبی برای شرکت طراحی شود که زمینه های های آن در دو سال گذشته فراهم شده است. شرکت تجهیزات ایمنی راهها همچنین یکی از مجریان نصب دوربین های ثبت تخلف در شهر تهران بوده است که به عنوان اولین شرکت پیشتاز در این حوزه فعالیت خود را در تهران آغاز کرده است که در آینده نزدیک در نظر داریم این پروژه را برای شهرهای دیگر کشور نیز عملیاتی کنیم.
آقای مهندس چه چیزی ، مجموعه شما را از شرکت های همگروه و رقبا متمایز می کند؟
شرکت های مختلفی هستند که در این حوزه فعالیت می کنند. اما شرکت تجهیزات راهها جدا از اینکه اولین و بزرگترین شرکت ترافیکی در کشور است که فعالیت خود را آغاز کرده است ، در زمان حاضر ، در حوزه هوشمندسازی و ITC شرکتی پیشرو است که فعالیت خود را به صورت جدی و حرفه ای و پیش از دیگر فعالان حوزه در کشور آغاز کرده است. اینها موجب می شود که تجهیزات ایمنی راهها ، جلوتر از دیگر فعالان این حوزه حرکت کنند. و شاید بتوان گفت که مشابه شرکت ما ، در کشور کمتر وجود دارد. چرا که مجموعه ما به صورت همزمان ، در حوزه تولید ، طراحی و نصب محصولات سنتی ترافیکی و همچنین هوشمندسازی در حوزه ترافیکی فعالیت می کند.
به اعتقاد شما سطح فنی و مهندسی تجهیزات ترافیکی در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو در جهان چگونه است؟
خوشبختانه ایران در این زمینه شناخته شده است و سطح قابل قبولی در دنیا دارد. حتی شهر تهران به عنوان یکی از شهرهای برتر ترافیکی دنیا شناخته شده است و به اعتقاد من ما از نظر دانش فنی و مهندسی تجهیزات ترافیکی ایمنی راهها از جایگاه قابل قبولی برخورداریم. اما از آنجایی که این حوزه به عنوان یکی از بخش های پرهزینه برای دولت و شهرداری ها محسوب می شود ، جای کار زیادی برای ارتقای کیفیت فنی و مهندسی این حوزه وجود دارد.
با توجه به توانمندی هایی که در حوزه فنی به آن اشاره کردید ، آیا بسترهای لازم برای ورود به حوزه صادرات تجهیزات ترافیکی از سوی ایران وجود دارد؟
من فکر می کنم ، ایران زمینه صادرات این محصولات به کشورهای دیگر را دارد. و با توجه به اینکه کشورهای همسایه در حال توسعه هستند و برخی از آنها در بخش صنعتی هنوز در سطوحی پایین تر از ایران قراردارد ، به نظر می رسد که بتوان در این زمینه فعالیت های خوبی را آغاز کنیم. چرا که ظرفیت های صادرات این محصولات به کشورهای همسایه وجود دارد. اما متأسفانه به این موضوع در سال های گذشته خیلی پرداخته نشده است و فعالیت های حوزه صادرات این بخش بسیار کم بوده است. به نظر می رسد که با کمی توجه به صادرات محصولات در این حوزه بتوانیم زمینه های خوبی برای ارزآوری در کشور ایجاد کنیم.
با توجه به اینکه موضوع مدیریت صندوق های بازنشستگی و بنگاه های اقتصادی زیرگروه آنها یکی از مباحث مهمی است که در کشور مطرح است ، نظرتان درباره نحوه مدیریت در صندوق ها و بنگاه های زیرگروه آنها چیست؟
در زمان حاضر صندوق های بازنشستگی فعال در دنیا ، با در اختیار داشتن بنگاه های اقتصادی به فعالیت های مهم اقتصادی و سودسازی مشغولند. و صندوق های بازنشستگی در ایران نیز از این موضوع مستثنی نیستند. اما آنچه این فعالیت اقتصادی را هم می کند ، نحوه مدیریت بنگاه های اقتصادی زیرگروه این صندوق های بازنشستگی است که منجر به موفقیت یا شکست آنها می شود. اما من فکر می کنم در زمان حاضر صندوق بازنشستگی کشوری  ، از مدیریت یکپارچه برخوردار است که موجب همسویی هلدینگ های زیرگروه ، یکپارچگی آنها و رسیدن به سرمنزل مقصود می شود. اما به صورت خاص درباره هلدینگ آتیه صبا خوشبختانه از زمان حضور آقای نیک کار به عنوان مدیرعامل این هلدینگ ، استراتژی های آتیه صبا تغییرات اساسی کرده است و در حقیقت رویکرد این هلدینگ دوربرد شده است.
در زمان حاضر شرکت و مدیران ، رویکردشان برنامه های بلندمدت شده است. استراتژی هایی که در آتیه صبا طراحی شده است ، هدف هم افزایی در تمامی شرکت های زیرگروه و هلدینگ های دیگر را دنبال می کند و این گونه طراحی شده است که بتوانیم ، از ظرفیت های درون شرکتی ، و مرتبط با یکدیگر استفاده کنیم. همچنین در این استراتژی ، به توسعه نگاه مدیریتی و فعالیت ها و اقدامات شرکت ها ، پرداخته شده است. که در نهایت به رشد و شکوفایی شرکت ها نیز می انجامد. البته لازم به ذکر است که در این استراتژی تدوین شده شرکت ها در عین آنکه استقلال خود را حفظ می کنند ، وابستگی درون گروهی نیز دارند که منجر به توسعه همگانی در هلدینگ می شود.
به اعتقاد شما استراتژی خوب بنگاهداری که منجر به سوددهی می شود. در ایران چیست؟
این بحث بسیار مفصل است. اما اگر بخواهیم بسیار مختصر به آن بپردازیم این گونه می توان گفت که مباحث بنگاهداری در ایران متفاوت است. چرا که واقعیت این است که ما در کشور بنگاه های خصوصی ، از مزایا و چابکی و ویژگی های خاصی برخوردارند. چرا که به هر حال صاحب آن بنگاه ، خودش آغازگر مدیریت مجموعه بوده است و توان تصمیم گیری در مورد نیروها و مدیریت نیروها و همچنین کیفیت نیروهای زیرگروه را برعهده دارد. امان بنگاه دولتی ، این گونه نیست. در بنگاه های دولتی کیفیت نیروها خیلی قابل تعیین از سوی مدیریت نیست. همچنین بنگاه دولتی هم با تجهیزات و ماشین آلات فرسوده مواجه است که این دو یعنی نیروی انسانی و تجهیزات فرسوده ، هزینه های زیادی را به این بنگاه تحمیل می کنند. بر این اساس ، بنگاه دولتی در ایران باید با توجه به آنچه دارد ، مدیریت شود و معمولاً مدیران استراتژی هایی را اتخاذ می کنند که براساس آن بتوانند با داشته های خود به سوددهی و بهره وری بهتر برسند. موضوعی که ما نیز در هلدینگ آتیه صبا به آن پرداخته ایم. با کمترین امکانات از تمام ظرفیت شرکت استفاده کنیم و بتوانیم سطح نیروی انسانی و تجهیزات را ارتقا دهیم. بنگاه های تولیدی در دنیا ، همواره به دنبال کاهش هزینه ها و افزایش سوددهی هستند. ما نیز با اتخاذ سیاست هایی در این زمینه ، در حال محقق کردن این موضوع هستیم و ورود شرکت تجهیزات ایمنی راهها به حوزه هوشمندسازی ، زمینه های این سوددهی و ارتقای بیش از پیش شرکت را فراهم می کند.
 
کد مطلب : 28
 
 
 
 
 
 
 


ارسال